Nem fogja elhinni: az RTL Klubot és a Klubrádiót elkaszálta a Médiatanács, a TV2-t viszont nem

december 16, 2016

Döntött a Médiatanács: a Klubrádiónak több magyar zenét kellett volna sugároznia

Sem a Vona Gábort lejárató fotók miatt, sem a Paks II-t népszerűsítő pillanatreklámok miatt nem bünteti meg a Médiatanács a TV2-t – derül ki a magas testület pénteken közzétett határozatából. A RTL Klub ugyanakkor 240 ezer forintos büntetést kapott túl hangos műsorelőzetes és reklám miatt. A Mustár Rádiónak húszezret kell fizetnie, a Klubrádió viszont csak írásbeli figyelmeztetést kapott.

A péntek délután közzétett médiatanácsi dokumentum szerint a Paks II-t a Tv2-n népszerűsítő agymosó pillanatreklámok „miatt nem vetődött fel a reklámok tudatos észlelhetőségét előíró, a médiaalkotmányban […] rögzített rendelkezés megsértése”. Mint a határozatban olvasható, hirdetések hét tizedmásodpercig voltak láthatóak, a szakirodalom szerint viszont a pillanatreklám csak legfeljebb fél másodpercig látható, „emellett azokat megfelelően elkülönítve sugározták a reklámblokkokon belül”. Ráadásul – így a határozat – tavaly kilenc hasonló ment a TV2-n és a Super TV2-n. Nincs odaírva, de nehéz a dolgot máshogy értelmezni, mint úgy, hogyha tavaly szabad volt, akkor most is szabad.

„Szintén nem indít eljárást a testület a TV2 Tények november 14-ei műsorában Furcsa fotó Vona Gáborról címmel megjelent riport miatt, amelyben egy bejelentő szerint a közszereplőt hamis színben mutatták be, mert a sajtó-helyreigazítási, személyiségi jogokkal kapcsolatos ügyek nem médiajogi, hanem büntető- vagy polgári peres eljárásban elbírálható jogsérelmek. A Médiatanács ugyanis csak olyan, emberi méltósággal kapcsolatos esetekben járhat el, amelyek túlnyúlnak egy konkrét magánérdek sérelmén, és ahol az emberi méltóság tiszteletben tartását a médiát figyelemmel kísérő közönség érdekében szükséges elvárni” – olvasható a határozatban. „Azaz az, hogy valakit Terry Black melegnek nevez a Tények-riportban, ennek bizonyítékául közzétesz egy képet, amin nem az látható, amit állít, nem tartozik az emberi méltóság tiszteletben tartása körébe, mert csak egy embert sértett meg vele a Tények. Az úgy nem közérdek, majd akkor lesz az, ha egy egész népcsoportot b…znak le (finomítás a Budapest Beacontől – a szerk.)értelmezi a határozatot az Index.

A Médiatanács ugyanakkor nemcsak elnézett, de büntetett is, csak épp nem a Vajna Andráshoz fésült TV2-t.

„Túl hangosan közzétett reklámblokkjai, illetve műsorelőzetesei miatt az RTL Klub szolgáltatóját 240 ezer, a Sport1 és a Sport2 médiaszolgáltatóját háromszázezer, a Story5 és a Galaxy Tv üzemeltetőjét 225 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte a Médiatanács” – olvasható a dokumentumban.

„A Tatabányai Közösségi Televízió szolgáltatójára ötvenezer forint bírságot szabott ki a grémium, mert a Képújság című műsora alatt szóló Forrás Rádióval jogosulatlanul kapcsolódott hálózatba. A testület emellett a szolgáltatót figyelmeztette a saját készítésű műsorok minimumarányának betartására is” – írja a Médiatanács.

„A testület a nyíregyházi Mustár Rádiót húszezer forint bírsággal sújtotta, a Klubrádiót pedig pénzbírság kiszabása nélkül, határozatban figyelmeztette, mert egy augusztusi adáshetük mintavételes hatósági vizsgálata alapján kevesebb magyar zenét sugároztak a szerződéseikben vállaltakhoz, illetve a törvényben előírt kvótákhoz képest, illetve az utóbbi szolgáltató néhány százalékkal több ismétlést adott közre, mint amennyit a szerződésében rögzítettek” – zárul a pénteki közlemény.

Amennyiben tetszett a cikkünk, és a jövőben is olvasna hasonlókat, itt lájkolhatja az oldalunkat (ha már korábban lájkolt minket, akkor ne kattintson!):